"Het is onze missie om elke dag weer ervoor te zorgen dat kinderen samen met plezier veel leren."

Ontmoeten en ontwikkelen staan bij ons centraal.

De pijlers die ten grondslag liggen aan onze missie en aan alles waar we voor staan zijn: 

Eigenaarschap, formatief handelen en flexibel differentiëren

Ontwikkeling is onze superkracht! 

We vinden het belangrijk om leerlingen te betrekken bij hun eigen leerproces. We praten niet óver de leerlingen, maar mét de leerlingen. Zo zitten zij vanaf groep 4 bijvoorbeeld bij de ouder-kindgesprekken. Om de leerlingen meer inzicht te geven in hun eigentalenten en ontwikkelpunten, betrekken we hen bij het opstellen van leerdoelen door formatief te handelen. Zo worden onze leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces en weten zij precies wat de volgende stap is in hun leerproces. Het motiveert en stimuleert ze om actief te werken aan hun ontwikkeling en zich hier bewust van te zijn. Ze vergelijken zich niet met anderen maar met zichzelf, concentreren zich op de groei ten opzichte van zichzelf.

Dat betekent ook dat we flexibel differentiëren en zo adaptief mogelijk inspelen op ieders ontwikkelniveau. We gebruiken groeitaal wanneer we onze leerlingen feedback geven en en hebben en stimuleren een groeimindset. Iedereen kan leren en groeien! Zelfbewuste en verantwoordelijke leerlingen die met zelf vertrouwen en plezier ,met begeleiding van de leerkracht, hun leerproces kunnen sturen; dat is ons doel! 
 

Actiefwereldburgerschap: 

Wij dragen bij aan een mooiere maatschappij! 
Wij investeren in de samenwerking met elkaar en met onze omgeving! 
Wij leren voor de wereld van vandaag en morgen! 

Basisschool de Achtbaan is als jonge fusieschool gesitueerd in de wijk ‘DeAchtse Barrier’ in ‘Brainport Eindhoven’. Een wijk in ontwikkeling, waar voor iedereen, ongeacht afkomst of achtergrond, een plekje te vinden is. Onze school mag derhalve een afspiegeling van de maatschappij zijn. We zijn er dan ook trots op bij te mogen dragen aan de ontwikkeling van onze leerlingen tot wereldburgers! Bij het vormgeven van ons burgerschapsonderwijs gaan we uit van de vier bouwstenen democratie, diversiteit, maatschappelijke thema’s en ethiek. 

De leerlingen op onze school krijgen de gelegenheid zich samen, actief in te zetten voor de omgeving waarin zij leven. We willen ervoor zorgen dat alle leerlingen opgroeien tot actieve burgers, die verantwoordelijkheid leren nemen voor maatschappelijke ontwikkelingen. Kennismaken en omgaan met andere culturen, leeftijden en achtergronden is daarom een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse praktijk. Ook hebben we een goede verbinding met de wijk waarbij we regelmatig samen met ouderen/jongeren/wijkbewoners samenwerken. Duurzaamheid en milieubewust handelen zijn belangrijke thema's op onze agenda. 

Educatief partnerschap: 

Wij investeren in de samenwerking met elkaar en met onze omgeving! 
We doen het samen!  

Ouders zijn voor ons een gelijkwaardige partner. Wij willen het allerbeste voor uw kind, en dat kan alleen in samenwerking met het systeem eromheen.
Open, transparant en laagdrempelig; dat is waar wij naar streven in onze relatie met ouders. Ouderbetrokkenheid is voor ons erg belangrijk, want samen staan we sterker! We organiseren door het jaar heen dan ook meerdere momenten om elkaar informeel of formeel te ontmoeten en de voortgang van de ontwikkeling van uw kind te bespreken. Even binnenlopen na schooltijd of laagdrempelig een vraag stellen via onze ouderapp kan altijd. De leerkrachten zullen de communicatie met ouders altijd vanuit een pro-actieve houding aangaan, zodat ouders tijdig op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt in de klas. 
 

Talentontwikkeling

Leren met lef, hart en impact! 

Wij willen ervoor zorgen dat elk kind zijn of haar eigen talent ontdekt. Elk kind heeft kwaliteiten en het is onze missie om dat talent naar boven te brengen. Leerlingen ontdekken op De Achtbaan hun eigen potentieel en leren bovenal dat zij er mogen zijn zoals ze zijn. Of ze nu goed kunnen leren, dansen, koken, sporten of tekenen; elk talent is even waardevol en alle leerlingen zijn talenten. Deze talenten kunnende leerlingen o.a. extra tot uiting laten komen bij de open podia, in onze talentklassen, tijdens de crea-ochtenden en de Cultuurweken. Ook in de middagen is ons aanbod gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen. Op verschillende manieren mogen leerlingen bij ons met plezier veel leren en ontwikkelen. Het daarmee bijdragen aan het zelfvertrouwen en zelfbewustzijn van onze leerlingen, is waar wij naar streven.