Basisschool De Achtbaan valt onder het bevoegd gezag van SKPO en maakt gebruik van een aantal algemene ondersteuningsfuncties die binnen het SKPO-stafbureau zijn georganiseerd. 

De stichting heeft vier brede basisscholen in Son en Breugel en 31 scholen in Eindhoven. De Eindhovense scholen maken onderdeel uit van een spilcentrum of zijn integraalkindcentrum (IKC).
Alle SKPO-scholen werken samen met hun kinderopvangpartner aan de doorgaande ontwikkeling van kinderen van nul tot twaalf jaar. Van hen bieden er 32 regulier basisonderwijs en twee speciaal basisonderwijs (SBO). Daarnaast is er een basisschool speciaal voor nieuwkomers (kinderen die rechtstreeks afkomstig zijn uit het buitenland).   

Koers  

Leren met lef, hart en impact  

Met 35 basisscholen midden in de Brainportregio draagt SKPO samen met anderen bij aan de ontwikkeling en toekomst van duizenden kinderen. We voelen ons verantwoordelijk om ieder kind een stevig fundament te geven. We investeren in de basisvaardigheden en bieden kinderen alle kansen in een inclusieve, veilige en rijke leeromgeving. Dat is onze maatschappelijke opdracht.  

Ontwikkeling is onze superkracht  

Wij geloven in de kracht van ontwikkeling!  
Onze focus ligt op groei en leren. We dagen kinderen uit om steeds een stapje verder te komen, iets nieuws te leren en hun persoonlijkheid en talenten te ontdekken en te ontwikkelen.   

Ook voor het vakmanschap van ons als professional is blijven leren essentieel. We bieden mogelijkheden om te groeien en te ontwikkelen, individueel en samen.   

We creëren een rijke leeromgeving waarin iedereen met zijn eigenheid en talenten met plezier kan blijven leren op verschillende manieren.  

Iedereen in ontwikkeling: dat maakt ons veerkrachtig en leer-krachtig.  

De toekomst inspireert ons  

Wij leren voor de wereld van vandaag en morgen  

 Wij vullen de rugzak van kinderen met ervaringen, kennis en vaardigheden die hen helpen op hun pad in een snel veranderende wereld. We maken ze wendbaar en stimuleren hun creatief en kritisch denkvermogen. Digitale geletterdheid is daarbij onmisbaar.  

De wereld van morgen inspireert ons niet alleen, we willen ook goed voor onze wereld zorgen. Duurzaam denken en doen vinden we vanzelfsprekend. Goed voorbereid staan we open voor de toekomst.  

Uitdagingen die we tegenkomen, gaan we vol vertrouwen samen aan.  

Verbinding maakt ons sterker  

Wij investeren in de samenwerking met elkaar en met onze omgeving  

Van en met elkaar leren staat centraal. Dit begint bij de kinderen, die van jongs af aan leren samenwerken. Dat gaat verder binnen teams, waar we samen verantwoordelijk zijn voor alle kinderen en elkaar. Ook scholen, directies, bestuur en staf investeren continu in onderlinge verbinding, waardoor we als collectief sterker worden.   

We halen buiten naar binnen en brengen binnen naar buiten. Door actief samen te werken met ouders en andere samenwerkingspartners die bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, maken we ons onderwijs rijker. Onze internationale omgeving zorgt voor uitdagingen én kansen waarbij samenwerking de sleutel is.  

We maken werk van verbinding en het versterken van samenwerking, van kind tot partner.  

De samenleving kan op ons rekenen   

Wij dragen bij aan een mooiere maatschappij.  

Onze scholen zijn een maatschappij in het klein. Een plek waar kinderen in al hun diversiteit elkaar ontmoeten en met elkaar spelen, leren en oefenen.   

We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt, zichzelf kan zijn én nieuwsgierig is naar de ander: wie ben jij, wat zijn jouw drijfveren en wat is jouw perspectief? Door overeenkomsten en verschillen te erkennen en te benutten, kunnen we samen het verschil maken voor een mooiere wereld.  

We dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen tot wereldburgers die zich verantwoordelijk voelen voor zichzelf, de ander en de wereld.  

 Zo werken we bij SKPO  

We zijn ervan overtuigd dat we onze maatschappelijke opdracht het beste kunnen realiseren door samen te werken vanuit de bedoeling. We leggen verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie vanuit wederzijds vertrouwen, met maximale professionele ruimte.  

Dit vertaalt zich in hoe we op en tussen scholen en met onze omgeving samenwerken. In hoe directeuren leidinggeven, hoe de staf ondersteunt, het bestuur zijn rol vervult, de medezeggenschap wordt betrokken en in hoe de raad van toezicht toeziet op de organisatie.  

Bij vertrouwen en ruimte horen transparantie en verantwoordelijkheid. We leggen intern en extern verantwoording af over de voortgang en de resultaten van onze doelen.  

"Meer van jezelf, meer vertrouwen, meer buiten de lijntjes."